Pokud to se svým byznysem myslíte vážně, pak si musíte poslechnout tento podcast:

Prostředí je vše. Nejen pro byznys, ale pro život. Prostředí určuje kvalitu všeho. V určitém prostředí se vždy daří jen určité kvalitě. Daná odrůda rostlin roste pouze v určitém prostředí, daný druh zvířat žije jen v dané prostředí…. Pokud je správné prostředí, „roste“ vše samo. Pokud tedy i vy vytvoříte pro svůj byznys to správné prostředí, poroste vám téměř sám, bez velkého úsilí.
V prostředí firem se tomuto prostředí říká firemní kultura. Ta se vytváří na základě hodnot společnosti. Hodnoty společnosti můžete nastavit, jakmile znáte těchto 5 klíčových vymezení svého byznysu:
- „Esence“ vašeho podnikání – v čem jste jedineční, nejlepší
- Mise
- Vize
- Odkud jdete (na jakém základě svůj byznys stavíte)
- Kam jdete (co nového na trh přinášíte, váš benefit, vaše přidaná hodnota)
Jakmile máte přesně a detailně stanovené tyto body, pak můžete vytvářet své hodnoty, pře které – jak se říká – nejede vlak. Ty jsou pak páteří vašeho podnikání. A jakmile máte pevně stanovené hodnoty, kritéria a pravidla, kterými se chcete řídit, musíte nastavit jasnou firemní kulturu. Této kultuře pak musíte podřídit všechny činnosti své firmy – od skladníka přes řidiče, recepční, hlavní účetní, marketingového ředitele až po nejvyššího šéfa. Všichni, se kterými podnikáte, musí být naladěni na stejné hodnoty a firemní kultura musí být i jejich přirozenou kulturou. Jinak se jim ve vaší firmě nebude dařit. A navíc, pokud jejich hodnoty budou silnější, než ty vaše, mohou celou vaši firemní kulturu zničit. Nejhorší pro firmu je, kdy v ní pracují lidé s mnoha různými kulturami a hodnotami. Pak je vaše firma směsicí všeho možného a ztrácí svojí ústřední sílu a moc na trhu.
Firemní kultura vytváří prostředí se silnou energii, která všechny a vše nabíjí – včetně vašich zákazníků. Ti budou touto energií ovládnuti a budou šílet po vaší společnosti, po jejích produktech a službách. Vezměte si za příklad Apple, Google, Zappos a podobné firmy, pro které je firemní kultura téměř jako náboženství.
Pokud jste majiteli svého byznysu, pak musí vymezení vašeho byznysu, hodnoty firmy i firemní kultura vycházet z vás. Nemůžete se od ní lišit. Pokud je vaše firemní kultura zaměřena na sportovní oblečení, nebylo by moudré chodit do práce v lakovkách apod. Čím více je firemní kultura spjatá s majitelem, tím úspěšnější podnikání můžete budovat, protože prostředí pro takový byznys je téměř dokonalé. A je-li kvalitní prostředí, je kvalitní i činnosti a její výsledky.